Prvý rozdiel, ktorý si môžete všimnúť, je ten, že butylová rohož je pri dotyku prstov plastická, zatiaľ čo bitúmenová rohož je krehká a tvrdá. Pri butylovej rohoži je takmer vždy použitá aj vrstva hliníkovej fólie.

Najbežnejšie sa fólia vyskytuje v striebornej, alebo čiernej farbe. Bitúmenová rohož je homogénna, vďaka čomu sa ľahšie láme a tepelne neizoluje v dôsledku absencie hliníka.

Tvrdosť bitúmenových a butylových rohoží

Aby sme dosiahli tvrdosť pri bitúmenovej rohoži, je potrebné jej zahriatie na veľmi vysokú teplotu (napr. pomocou teplovzdušnej pištole). Vďaka tepelnej úprava sa stáva plastickou, čo znamená, že sa musia neustále ohrievať pri inštalácii.

Naproti tomu je butylová rohož veľmi vhodný plastický výrobok vďaka svojej mäkkosti. Ľahko sa položí na nepravidelné povrchy a upraví bez nutností zahrievania.

Montáž butylových a bitúmenových rohoží

Proces inštalácie bitúmenových rohoží do vozidiel si vyžaduje pomerne veľa práce, najmä tam, kde je sťažený prístup, napríklad otvory vo dverách auta, pretože sa musia nahrievať a následne rýchlo tvarovať a lisovať. Bitúmen sa môže inštalovať až vtedy, keď dosiahne správnu montážnu teplotu. Pri montáži, kedy rohož ohýbame, môže dôjsť k jej zlomeniu aj priamo v rukách.

Vplyv vysokých a nízkych teplôt

Bitúmenová rohož počas horúcich letných dní zmäkne. To môže viesť k uvoľneniu z vertikálneho prvku kde bola namontovaná, napríklad na bočnej stene dodávky alebo obytného auta, alebo dverách osobného automobilu. Pri teplotách pod bodom mrazu sa bitúmenová rohož stáva tvrdou. Konštrukcia auta počas jazdy vibruje. Počas vibrácii môže dochádzať, ak je rohož tvrdá, k vzniku mikrothrliniek v bitúmenovej rohoži. V dôsledku poškodenia rohože dochádza k vibrácii nie len plechu auta, ale aj samotnej rohože, teda prestáva spĺňať svoju úlohu – spevňovať danú časť automobilu.

Butylová rohož je narozdiel od bitúmenovej plastická ako žuvačka. Hliníková vrstva, ktorou je butylová rohož spojená, zvyšuje odolnosť proti mechanickému poškodeniu a zlepšuje zvukovú izoláciu. Teploty nemajú na butylové rohože žiaden vplyv. Či už je teplota vysoko na nulou alebo naopak, rohož si stále ponecháva svoju plasticitu.

Pružnosť butylových a bitúmenových rohoží

Aby sme dosiahli tvrdosť pri bitúmenovej rohoži, je potrebné jej zahriatie na veľmi vysokú teplotu (napr. pomocou teplovzdušnej pištole). Vďaka tepelnej úprava sa stáva plastickou, čo znamená, že sa musia neustále ohrievať pri inštalácii.

Základné rozdiely medzi butylovými a bitúmenovými rohožami

Butylová rohož:

  • elastická,
  • vysoká odolnosť voči zmenám teploty,
  • hliníková vrstva,
  • lepšie zníženie vibrácii komponentov,
  • ohybový odpor.

Bitúmenová rohož:

  • ťažšia,
  • ľahko sa zlomí,
  • vysoká reakcia na zmeny teploty,
  • vyššia hmotnosť.